lørdag 28. januar 2012

Cobea scandes, klokkeranke




På engelsk heter den 'Cathedral Bells' og det er en fin beskrivelse av formen på blomstene. Den har en enorm vekstkraft og kan bli opp til 6-7 meter. Cobea trenger derfor mye vann, gjødsel og store krukker. De har slyngtråder som fester seg lett. Blomstene går fra å være nesten hvite til å bli blå-fiolette - utrolig vakre. Det fins også hvite klokkeranker. Etter hvert utvikler det seg ganske store, grønne frukter som får henge til frosten kommer. Inni ligger det mange frø. Fruktene kan videremodnes inne. Ta vare på frøene, de har større spireevne enn kjøpte.



Her har vi brukt klokkeranke til å ramme inn trappa.


Klokkeranker vokser i den hjemmelagde pergolaen.






På seinsommeren når den til himmels!







Den klarer ved egen hjelp å feste seg til døra. På begge sider henger kurver med bacopa.

3 kommentarer:

  1. Jeg digger denne planten og har den i Furulunden. Jeg synes bladverket er så megafint :) Lekker sak!!

    SvarSlett
  2. Jeg digger denne planten og har den i Furulunden. Jeg synes bladverket er så megafint :) Lekker sak!!

    SvarSlett
  3. Mine har ikke blomstret dessverre 🙈 lurer på om det da er mulig å ta frø fra de ?
    Hvordan gjør jeg det ?

    SvarSlett